O NAS
SAMOSTANSKA DRUŽINA
NAŠI SVETNIKI
ZGODOVINA
BRATSKA SKUPNOST
- p. MARJAN ČUDEN, provincialni minister, ljudski misijonar
- p. CHRISTIAN GOSTEČNIK, dr. teologije in dr. klinične psihologije, gvardijan, direktor FDI, magister bratov z začasnimi zaobljubami in magister postulantov
- p. PAVLE JAKOP, vikar, ekonom, župnik
- br. KSAVER BABNIK, zakristan, bolniški strežnik, pomočnik ekonoma
- p. EDVARD KOVAČ, dr. filozofije in mag. teologije, pomočnik v pastorali
- p. VID LISJAK, kaplan, spovednik, organist, asistent KB OFS
- p. JANKO ŽAGAR, spovednik
- br. DOMEN ILJAŠ, klerik
- br. FILIP MLINAR, klerik
- br. ANDRAŽ GORENC, klerik
- BENJAMIN BOŽIČ, postulant
- br. JAN DOMINIK BOGATAJ, na študiju v Rimu, provincialni in samostanski knjižničar in arhivar, kustos muzeja
- p. MARKO PRPA, član Province Presv. Odrešenika, dušni pastir za Hrvate v Sloveniji
ZGODOVINA SAMOSTANA
Manjši bratje na Slovenskem
Že leta 1217 so na tleh današnje Srednje Evrope zrasle prve province reda. Nemška provinca (Teutoniae oz. Alemaniae) je obsegala dežele Svetega rimskega cesarstva. Leta 1235 se je od nje odcepila provinca Avstrija, ki ji je pripadala večina v 13. stol. ustanovljenih »slovenskih« samostanov. Sodobni pisni viri molčijo o času naselitve manjših bratov v provinci Avstriji. Med slovenske kristjane so prišli prvi manjši bratje tako že v prvi polovici 13. stol.
Naselitev v Ljubljani
V Ljubljano naj bi se naselili nekje okoli leta 1233. Zgradili so samostan na Vodnikovem trgu. V letu 1382 je samostan manjših bratov pogorel do tal, kar opisuje tudi J. V. Valvasor. Frančiškovi manjši bratje so v versko zanemarjenem okolju naših mest s svojim zgledom uboštva, versko vnemo in ljudem razumljivim pridiganjem močno vplivali na vernost. Leta 1482 je postal kranjski deželni glavar Viljem Auersperg, ki je imel na skrbi tudi upravo premoženja ljubljanskega samostana. Poznal je življenje in delo avstrijskih konventualcev, ki so bivali v Ljubljani. Zaradi propadanja samostanske zgradbe in pomanjkanja redovne discipline je leta 1491 prosil cesarja Friderika III., da bi v ljubljanski samostan prišli observanti. Širjenje protestantizma v 16. stol. je med vsemi redovi najbolj prizadelo uboštvene redove, saj so bili brez stalnih dohodkov in tako gmotno odvisni le od darov vernikov. Ljubljanski samostan je tako čutil hude posledice odtegovanja miloščine in prestopa družine Auersperg k protestantom. Leta 1569 je papež Klemen VII. 23.3. zaradi neprimernih razmer samostan ukinil in v nekdanji samostan manjših bratov se je preselil cesarski špital. To je trajalo samo do leta 1612, ko so v samostanu živeli spet samo frančiškani. Na drugi strani pa je sosednja provinca Bosna-Hrvaška izgubila skoraj vse svoje samostane zaradi tega, leta 1463 je bosansko kraljestvo padlo v roke Turkom. Del prebivalcev in z njimi tudi nekateri manjši bratje so se umikali proti severu. Nekaj bratov se je zateklo tudi na slovensko ozemlje in tako so tam ustanovili nekaj samostanov. Provincial je leta 1559 zaprosil, da bi se naselili tudi v samostanu bratov province Avstrije v Ljubljani in le-ta se je strinjal. V 17. se je življenje v in okoli samostana tudi zaradi protireformacije in tako zaradi ponovnega vzpona razživelo. Plemstvo in meščanstvo jim je bilo naklonjeno. V tem samostanu je živel tudi slovenski pesnik Valentin Vodnik, takrat kot frančiškan brat Marcelijan.
Selitev
Leta 1784 je cesar Jožef II. ukinil samostan avguštincev-eremitov na današnjem Prešernovem trgu, kamor je preselil frančiškane z Vodnikovega trga, ki so prevzeli novoustanovljeno župnija Marijinega oznanjenja. V bivšem samostanu pa je bila kasneje v njem še bolnišnica usmiljenih bratov, licej, licejska knjižnica in gimnazija. Kompleks so morali podreti leta 1895, ker je bil hudo poškodovan ob potresu. Prav tako je bil poškodovan tudi frančiškanski samostan, kar tretjina vse zgradbe. Po potresu so ga uspeli obnoviti. V tistem času je v njem bival znan slovenski glasbenik p. Hugolin Sattner. V začetku 20. stol. so nova delavska naselja rasla na robu mesta in tako so bili frančiškani primorani v ustanovitev nove župnije Lj-Vič leta 1908. Za novo cerkev v Šiški je napravil načrte arhitekt Jože Plečnik, sama župnija Lj-Šiška pa je bila ustanovljena leta 1927. Poleg teh treh ljubljanskih župnij, kjer so delovali frančiškani, pa upravljajo še eno in sicer Lj-Bežigrad, ki je bila ustanovljena leta 1934.
Prva svetovna vojna
Zaradi prve svetovne vojne je bilo obdobje začetka 20. stoletja zelo burno. Nekaj bratov je bilo vpoklicanih, nekaj pa jih je prebežalo iz samostanov bližje fronti. 20. novembra so prišli bratje iz Kostanjevice nad Novo Gorico, med njimi tudi svetovno znani slovenski jezikoslovec p. Stanislav Škrabec. Zanimivost iz leta 1935 pa pripoveduje, da so na državni praznik 1. decembra poleg jugoslovanske izobesili tudi slovensko zastavo, kar jim je prineslo globo v višini 525 dinarjev. Leta 1937 so zgradili Serafinski kolegij (Collegium Serapficum), sedanji AGRFT in MGL, ki je nudil prostor 40 dijakom in 30 klerikom. Obsegal je tudi novo župnijsko dvorano in celo vrsto lokalov v pritličju.
Druga svetovna vojna
Drugo svetovno vojno so občutili tudi v samostanu. Italijani so zaprli oba znana patra Tominca, Romana in Angelika, ter še tri sobrate. Obsojeni so bili filokomunizma, torej simpatiziranja z OF. V resnici niso podpirali komunizma, borili pa so se za dobro vseh ljudi. V noči pred drugo obletnico italijanske zasedbe Ljubljane, 11.4. 1943, je neznanec splezal na vrh zvonika in izobesil slovensko zastavo. To je seveda sprožilo razburjenje med okupatorji. V samostan so prišli italijanski vojaki, a niso bili dovolj pogumni, da bi splezali na zvonik. Tako so streljali na zastavo, a je niso sklatili. Na koncu so le dobili nekega fanta, ki je splezal na vrh zvonika in snel zastavo. Po kapitulaciji Italije so oblast v Ljubljanski pokrajini prevzeli Nemci. Tudi v samostan so prišli, namreč 8.12. 944 so naredili hišno preiskavo v Serafinskem kolegiju. V jašku za dvigalo so našli nekaj orožja, ki naj bi ga skrila neka ilegalna skupina. Zato so Nemci zaprli 5 patrov.
Povojno obdobje
Po vojni se je nova oblast odločila samostan ukiniti. Priredili so zborovanje v unionski dvorani, na katerem so skušali prikazati frančiškane kot moteč element v Ljubljani. na tem zborovanju pa je bil tudi p. Angelik Tominec. Priglasil se je k besedi in v svojem govoru povedal, da so med vojno obiskovali bolnike, pomagali ljudem ne glede na ideološko pripadnost, celo skrivali politike OF, Aleša Beblerja in Edvarda Kocbeka. Kocbek se je sam kasneje spominjam besed p. Angelika, ko ju je skril v svoji spalnici: »Slovenca sta, tvegal bom, pa naj bo, kar bo!« Ljudje so utihnili in niso več zahtevali izgon frančiškanov. Le-te so tako edini redovniki, ki niso bili izgnani iz Ljubljane. Po vojni so novi oblastniki želeli, da bi p. Roman postal škof narodne Cerkve, kar se seveda ni uresničilo. Večkrat so ga tudi vozili na nočna zasliševanja. Štirje bratje so postali tudi žrtve povojni pobojev. Nova oblast je 31.6. 1948 izdala odločbo o nacionalizaciji Serafinskega kolegija, župnijske dvorane in vseh lokalov. Trenutno je postopek o denacionalizaciji v zaključni fazi.
Osamosvajanje
Družbeno pomembni dogodki v okviru samostana oz. župnije so bili zagotovo tudi vse aktivnosti okrog osamosvajanja in demokratizacijskih procesov. Znani so ti. »petkovi večeri«, leta 1988, ko so gostili paleto gostov ti. kulturne opozicije in tako pripomogli k razširjanju ideje o samostojni Sloveniji. Tudi leta 1990 je dal samostan prostore različnim družbenim skupinam, ki so si želeli spremembe družbene ureditve.
Cerkev Marijinega oznanjenja
Cerkev je eden izmed najpomembnejših zgodnjebaročnih sakralnih spomenikov v Sloveniji. Postavljena je bila čisto na novo v 17. stoletju in zato avtentično razkriva umetniško ozračje tega obdobja, torej tudi znane Academie Operosorum. Umetnostni ideali so bili takrat razpeti med zgledovanjem po cesarskem Dunaju, kjer so italijanski umetniki ustvarjali novi habsburški vladarski slog, in pa stavbno dejavnostjo v bližnji severni Italiji. Pred sedanjo cerkvijo sta bili še dve starejši avguštinski cerkvi. Prva je na tem mestu stala že leta 1314, ki pa je bila porušena ob turškem napadu leta 1492. Drugo cerkev so na tem mestu postavili prav tako avguštinci in sicer leta 1623, ki pa je kmalu podlegla požaru in so jo porušili leta 1645. Že naslednje leto pa je škof Friderik Buchheim položil temeljni kamen za novo cerkev. Zaradi finančnih težav je gradnja tekla počasi in posvetili so jo šele leta 1700. Leta 1879 so jo dodobra preuredili in prenovili. Cerkev sicer sodi po tipologiji v obalpsko potridentinsko sakralno arhitekturo. Značilno za 17. stol. je enotna shema dvorane s stranskimi kapelami, dopolnjena bodisi s kupolo ali prečno ladjo. Ima veliko značilnosti severnoitalijanskega zgodnjega baroka. Avtor je verjetno stavbar, priseljen iz Lombardije. Zvonika sta nastala kasneje kot sama cerkev, nekje okoli leta 1730. Tudi fasada sprva ni imela jonskih in korintskih kapitelov. Freske v notranjosti so delo avtorja Tomaža Langusa, ki je poslikal tudi kupolo v stolnici. Delo je opravil v letih 1845-1855. Prenova fasade se je zgodila 1858, ko je na navdušenje Ljubljančanov pročelje cerkve zasijalo v novih barvah in na novo narejenih obrobah. Takrat je tudi rdeča zamenjala do takrat aktualno klasicistično belo. Proti koncu 19. stol. so opravili še eno pomembnejši obnovo notranjščine in tudi zunanjosti. Popravljali so cerkev tudi ob ljubljanskem potresu leta 1895. Naslednja prenova je bila narejena v letih 1992 in 1993. V cerkvi je tudi znamenit Robbov oltar. Pomembne so tudi poslikave Mateja Sternena, ki so nastale v letih 1935 in 1936. Sicer impresionist se je odločil za izrazito baročni stil, ki učinkuje iluzionistično, torej odpre obok kot nebo.
Knjižnica frančiškanskega samostana v Ljubljani
V srednjem veku je veljalo načelo, ki ga je okoli leta 1170 izrekel Gottfried iz St. barbe en Auge in sicer: »Samostan brez omare s knjigami je kakor trdnjava brez orožja« (Claustrum sine armario – quasi casutrum sine armamentorio). Izmed vseh samostanskih knijžnic v Sloveniji je zagotovo najzanimivejša in najbogatejša knjižnica frančiškanskega samostana v Ljubljani. Knjižnica hrani več kot 70.000 enot gradiva. Bogata zbirka inkunabul, to so knjige napisane pred letom 1500, obsega okoli 110 inkunabul. Večina starejšega gradiva je v latinščini, nekaj v nemščini in italijanščini, še manj v grščini. Najbolj znamenita je Dalmatinova Biblija s Trubarjevim podpisom. Potem so zanimive še knjiga Nikolaja Kopernika iz leta 1694, Ovidove pesnitve iz leta 1736 v katere se je podpisal Prešernov prijatelj p. Benvenuth Crobath in pa tudi Prešernove poezije z avtorjevim posvetilom. Tematsko so knjige predvsem iz področja teologije, humanistike, astronomije, medicine ipd. Knjižnica je dobila nove prostore leta 1895 po potresu. Načrtoval jo je arhitekt Jeblinger iz Linza. Zasnovana je v obliki kvadrata in ima tri nadstropja. Zavarovana je kot kulturni spomenik. Nekakšni ustanovitelj knjižnice je p. Žiga Škerpin, ki je zaradi mnogih potovanj imel možnost nakupiti večino sedanjega starejšega fonda.
Še bolj podrobna zgodovina
Iz reformnega gibanja okoli leta 1200 sta izšli dve duhovni skupnosti, manjši bratje in dominikanci, ki sta si izbrali za področje svojega delovanja meščanska naselja. Njun ideal je bilo uboštvo, zato so njuni člani odklanjali premoženje, zlasti še veliko posest, dajatve od podložniške zemlje in desetine, saj so v svoji skromnosti želeli živeti le od miloščine (eleemosyna). Medtem ko so se npr. pri benediktincih, cistercijanih in kartuzijanih morali odpovedati lastnini le posamezniki, pa so bile pri manjših bratih zavezane uboštvu tudi posamezne redovne postojanke in tudi ves red. Uboštveni redovi so si s svojim načinom življenja in javnim delovanjem zagotovili naklonjenost svetne in cerkvene oblasti, ki jim je namenila posebne naloge. Postali so odlični pridigarji in s svojim načinom življenja so bili primerni za delovanje med ljudstvom. Zato je razumljivo, da so se postojanke omenjenih redov širile po Evropi z neverjetno naglico.
V avstrijskih deželah so se sinovi sv. Frančiška naselili že pred letom 1230. Iz nekega pisma papeža Gregorja IX. (1227-1241) nemškim škofom iz leta 1231 nedvoumno sledi, da so bili tedaj manjši bratje v nemških deželah že trdo zasidrani, da niso bili več prihajajoči in odhajajoči pridigarji, ampak da so nastopali javno kot moralno-pravne osebe, neodvisne od škofov. Avstrijski samostani manjših bratov so bili sprva v sklopu nemške redovne province, iz katere so se izločili že pred letom 1235. Najzgodnejša priča za obstoj avstijske redovne province je listina papeža Gregorja IX., naslovljena leta 1235 “ministro provinciali fratrum minorum in Austria”.
O naglem naraščanju števila redovnih postojanki priča dejstvo, da so se manjši bratje že leta 1241 v graškem samostanu zbrali na provincialnem kapitlju in da je redovno vodstvo že v 13. stoletju avstrijsko provinco razdelilo na “zvezo samostanov”, na kustodije. V naslednjem stoletju je prišlo do ponovne reorganizacije province, ki je tedaj obsegala šest kustodij s petindvajsetimi samostani. Šesta je bila kustodija v Marki (Custodia Marchiae), h kateri so sodili samostani v Ljubljani, na Ptuju, v Mariboru in Celju. Med samostani avstrijske province je veljal za najuglednejšega samostan na Dunaju, katerega nastanek sega v čas okoli leta 1230.
Kdaj so manjši bratje prišli v štajersko glavno mesto Gradec, ne vemo natančno, vsekakor pa so bili tam nastanjeni v letu 1239, ko se omenjata brata Albert in Markvard.
Na slovenskih tleh so se manjši bratje naselili ponekod že v prvi polovici 13. stoletja, saj so kmalu po svojem nastanku našli v meščanih in plemstvu občudovalce, zaščitnike in dobrotnike. Ponekod so jih poklicali v svoj kraj meščani, drugod so bili plemiški ljudje ustanovitelji redovnih postojank. Prvi samostani manjših bratov so nastali pri nas verjetno v meščanskih naseljih blizu Italije. V Gorici naj bi se redovniki naselili že v letu 1225, v Trstu štiri leta kasneje, v Kopru in Piranu pa v drugi polovici 13. stoletja. Na Koroško je manjše bratje pripeljal bamberški škof Henrik (1245-1256), s čimer je določen čas ustanovitve samostanov v Beljaku (Villach) in Volšperku (Wolfsberg). Ptujska posotojanka manjših bratov je bila ustanova Ptujskih gospodov, medtem ko so se Mariborčani šteli za ustanovitelje samostana v svojem mestu. V obeh mestih pa so se bratje naselili približno v istem času, se pravi na začetek druge polovice 13. stoletja. Celjski samostan velja za ustanovo gospodov Žavneških, kasneje Celjskih, iz leta 1241, vendar moramo prihod manjših bratov v Celje postaviti v kar za nekaj desetletij kasnejši čas. Na Kranjskem so se Frančiškovi sinovi naselili le v deželnem glavnem mestu okoli leta 1240, najzogdnejše pričevanje o njihovi redovni naselbini v Ljubljani pa je iz leta 1242. Omenimo naj, da so našle v srednjem veku k nam svojo pot tudi klarise, drugi red sv. Frančiška. Na Kranjskem sta nastala dva samostana: leta 1300 v Mekinjah pri Kamniku, leta 1358 pa v Škofji Loki. Nastanek samostana klaris v Št. Vidu ob Glini na Koroškem (St. Veit an der Glan) pa datiramo med leti 1320 in 1330.
Sv. Frančišek Asiški
Rodil se je leta 1182 v Assisiju v Umbriji očetu Petru Bernardoneju in mami Piki (Ivani) Bourlemont. Oče je bil uspešen trgovec s suknom in je ženo spoznal na trgovski poti v južni Franciji. Pri krstu so mu dali ime Janez Krstnik, vendar ga je oče zaradi simpatij do Francozov že takoj začel klicati Francozek – Francesco. Plemenit značaj je Frančišek dobil po materi, ki je bila uglajenega vedenja, zelo verna in dobra. Prvo izobrazbo je dobil v župnijski šoli sv. Jurija, potem pa se je pridružil očetovim poslom v trgovini. Pri tem ni bil preveč uspešen, saj ni znal varčevati z denarjem. Rad je gostil prijatelje in bil zaradi veselega značaja in velikodušnosti zelo priljubljen. Ko se je leta 1202 Assisi zapletel v vojno s Peruggio, se je bojev udeležil tudi Frančišek – imel pa je smolo, saj so Peružani zmagali in ga zajeli kot ujetnika. Po dobrem letu se je izčrpan vrnil domov in resno zbolel. Po ozdravljenju je še vedno sanjal o viteški slavi, a že na prvem pohodu v Spoleto je imel skrivnostne sanje. Pred seboj je zagledal mogočen grad, poln orožja in viteških znamenj, hkrati pa je dobil povabilo »Ali bi raje služil služabniku ali Gospodu«? Popolnoma spremenjen se je vrnil v Assisi in začela se je njegova težka pot do popolne podaritve Bogu. Posvetil se je molitvi in premišljevanju, ni več maral prejšnje družbe, začel je streči gobavcem v okolici mesta in velikodušno je razdajal očetov denar. Oče se ni strinjal z novimi sinovimi navadami, zato je zahteval, da se javno odpove dediščini. Vpričo škofa se je Frančišek marca leta 1206 na trgu pred stolnico odpovedal vsem pravicam in to potrdil z nenavadno gesto: slekel se je do golega in očetu vrnil še obleko z besedami, da bo od sedaj lahko bolj resno molil »Oče naš, ki si v nebesih«.
Assisi je bil konec 12. stoletja politično sicer svobodno mesto (osvobodil ga je nemški cesar), a v mestu je bilo čutiti veliko napetost med maiores (plemiči, svobodnjaki) in minores (podložniki in sužnji). Frančišek se je rodil v času oseke uradne Cerkve, ki se je vdajala razkošju in brezskrbnemu življenju in je bila do številnih spokorniških redov in reformnih gibanj zelo zadržana ali jih je celo izobčila (valdenci, humilati, katari).
Od rojstva pa do Frančiškove smrti leta 1226 so se zgodili mnogi pomembni dogodki:
1189 Rihard Levjesrčni postane angleški kralj, začetek 3. križarske vojne
1190 začetek preganjanja Judov v Angliji, umre Friderk Barbarosa, postavljeni mozaiki v Monrealu na Siciliji
1192 konec 3. križarske vojne
1197 ustanovitev kraljestva Inkov v Peruju
1198 izvoljen papež Inocenc III
1200 temeljni kamen katedrale v Bourgesu, konec majevskega kraljestva in začetek Aztekov
1202 Leonardo Fibonacci objavi knjigo Liber Abacci z indijskim načinom pisanja števil (arabske števke), začetek 4. križarske vojne (traja 3 leta)
1206 Džingis Kan osvoji Azijo
1209 ustanovitev univerze v Cambridgeu, ustanovitev karmeličanskega reda
1212 temeljni kamen katedrale v Reimsu, bitka pri Las Navasu in s tem konec mavrovskega gospostva v Španiji
1214 v bitki pri Bouvinesu francoski kralj Filip II premaga angleškega kralja Ivana Brez Zemlje in njegove evropske zaveznike
1215 ustanovljena univerza v Parizu
1217 začetek 5. križarske vojne (traja 5 let)
1220 temeljni kamen katedrale v Amiensu
1225 rojen sv. Tomaž Akvinski, iznajdba bombažnih tkanin v Španiji
1226 Ludvik IX (sveti) postane francoski kralj, odprtje prelaza sv. Bernarda
Ko je nekega dne molil v cerkvi sv. Damjana, je zaslišal besede: »Frančišek, ali ne vidiš, da se moja hiša podira?« Misleč, da gre za malo cerkvico, se je z vsemi močmi lotil obnove. Popravil je tudi cerkev Marije Angelske (zaradi majhnosti so ji rekli »košček« ali Porciunkula). Ko je v tej cerkvi 24.2.1208 (na god sv. Matija) stregel pri sv. maši, so se ga močno dotaknile besede evangelija:
»Pojdite k izgubljenim ovcam Izraelove hiše. Grede oznanjajte: približalo se je božje kraljestvo. Bolnike ozdravljajte, mrtve obujajte, gobave očiščujte, hude duhove izganjajte. Zastonj ste prejeli, zastonj dajajte. Ne jemljite si ne zlata ne srebra ne bakra v svoje pasove, ne torbe ne dveh sukenj, ne obuvala ne palica. Zakaj delavec je vreden svoje hrane.«
Našel je to, kar je dve leti iskal: Kristusov apostol mora biti ubog. Preoblekel se je v sivorjavo tuniko s kapuco iz neobdelane volne in šel v župnijsko cerkev sv. Jurija, kjer je imel prvo pridigo: preprosto in prepričljivo. Spodbujal je k pokori in medsebojni ljubezni, hodil okrog in spravljal ljudi med seboj. Po nekaj dneh sta se mu pridružila prijatelja iz Assisija: bogat trgovec Rober da Quintavalle in pravnik Peter Cattani. Od 16.4.1209 so začeli živeti skupaj v duhu evangelija in ta dan pomeni začetek frančiškanskega reda. Imenovali so se manjši bratje, naselili pa so se v bližini Porcijunule. Pomagali so ljudem na polju, stregli gobavcem, molili, pridigali. Za svoje delo niso hoteli sprejeti denarja ampak le hrano, ki so jo potrebovali.
Število bratov je kmalu naraslo na enajst, zato je Frančišek napisal pravila reda oz. Vodilo. Z brati je odšel v Rim k papežu Inocencu II, da bi mu potrdil Vodilo. Inocenc III (1198-1216) je želel obnoviti Cerkev in jo očistiti slabosti svetne oblasti, zato je izkoristil priložnost in potrdil Vodilo. Frančišek je postal vrhovni predstojnik reda in bil malo kasneje posvečen v diakona, duhovnik pa ni postal, ker se je imel za nevrednega te službe. Red je imel hude zahteve: ne le, da noben brat ni smel imeti nobene lastnine, tudi samostani in redovne družine ne. Frančišek je bil bratom v vsem zgled: bil je strog in dosleden do sebe, pa tudi v zahtevah do drugih. Frančišek je bil prvi redovni ustanovitelj, ki je v svoj program sprejel tudi apostolat med pogani: njegovi bratje so evangelij oznanjali v Italiji, Nemčiji, Španiji, in Angliji, v Sveti deželi in Afriki. Sam je skušal spreobrniti celo turškega sultana Malek-al-Kamila.
Frančišek je velikokrat pridigal v stolnici v Assisiju. Tam ga je slišala plemkinja Klara Offreducio (1194-1253) in sklenila živeti po njegovem vzoru. Leta 1212 je odklonila poroko in zbežala od doma v Frančiškovo bratsko skupnost. Frančišek ji je napisal pravila življenja, kar pomeni začetek drugega reda ali reda klaris. Sv. Klara je bila zelo močna osebnost in je dosegla pri papežu, da zanjo niso veljala pravila benediktincev, ampak ji je papež Inocenc IV leta 1247 dovolil približevanje Frančiškovi duhovnosti. V svoji upornosti je Klara dosegla, da ji je papež Urban IV leta 1263 potrdil Prvo vodilo in privilegij najvišjega uboštva. Uradna Cerkev se dolgo ni strinjala z radikalnim uboštvom sv. Klare. Način življenja klaris pa je bil tako privlačen, da je bilo leta 1228 (samo 16 let po ustanovitvi reda) ustanovljenih že 36 samostanov (samo trije izmed njih pa so sprejeli privilegij popolnega uboštva – sv. Damijan v Assisiju, Perugia, Firenze). Pri nas sta danes dva samostana klaris; eden v Nazarjih in drugi v Dolnicah pri Ljubljani.
Frančiškovemu zgledu življenja po evangeliju pa je želelo slediti tudi veliko poročenih moških in žensk (predvsem meščani Greccia, kjer je Frančišek postavil prve žive jaslice), zato je zanje ustanovil tretji red (pri nas bolj po krivem slabšalno znan po tretjerednicah oz. tercialkah). Leta 1289 je tretji uradno priznal papež Nikolaj IV, hkrati s tem je bilo sprejeto vodilo življenja in odvrnjen sum krivoverstva.
Frančiškov radikalen odnos do lastnine oz. uboštva je v redu počasi pripeljal do burnih debat. Tako so se leta 1250 od stroge oblike frančiškanske ubožnosti ločili minoriti ali konventualci, ki so želeli bivati v samostanih in imeti bolj urejeno življenje. Uradno dovoljenje za novo obliko redovnega življenja so dobili od papeža Inocenca IV. Pri nas so znani že v 13. stoletju na Ptuju, v Piranu in Kopru.
Ločitev od ubožnega življenja je red zanihala v drugo smer in nekaterim redovnikom se je novo življenje zdelo premalo ubožno – leta 1517 je nastala nova veja kapucini ali observanti. Uradno jih je leta 1428 potrdil papež Klemen VII. Na Slovenskem so bili v 17. stoletju najštevilčnejši red in predvsem znani kot pridigarji – v Škofji Loki in pri Svetem Križu na Vipavskem (Janez Svetokriški).
Danes v Sloveniji delujejo vse tri veje manjših bratov: kapucini, minoriti in frančiškani in to v vseh krajih, kjer so bili njihovi samostani ustanovljeni že pred stoletji, nekateri samostani pa so mlajši. Manjši bratje živijo v bratstvih (najmanj po dva), vodja reda je provincialni minister, ki mu pomaga definitorij (svet 6 bratov). Njihova ureditev je zelo demokratična. Provincialnega ministra in definitorje volijo vsi posvečeni bratje, pripravniki in neposvečeni bratje imajo tudi določeno število glasov. Ko je izvoljen provincial, skupaj z definitorji izpelje premestitve oz. namestitve bratov po posameznih samostanih.
Po vrnitvi iz apostolskega potovanja po Sveti deželi in obisku pri sultanu se je Frančišek vedno bolj umikal zunanjemu življenju. Vodstvo reda je prepustil namestnikoma bratu Petru in bratu Eliju, hkrati je ustanovil prvo bogoslovno šolo v Bologni s profesorjem bratom Antonom – čutil je namreč, da se morajo bratje bolj izobraziti v sv. Pismu.
Avgusta 1224 se je umaknil na goro Laverno, v eno od svojih priljubljenih samotišč, kjer je veliko molil in premišljeval Kristusovo trpljenje. Ko je na praznik Povišanja sv. Križa zjutraj molil, si je močno želel podoživeti Kristusovo trpljenje – samo tako bi bil lahko še bližje svojemu Gospodu. Takrat je zagledal podobo angela, ki se mu je bližal z neba. Ko je prišel dovolj blizu, je Frančišek v njem spoznal Križanega. Pri tem je občutil občudovanje, veselje in žalost ter sočutje s Kristusom. Obenem je dobil notranje razodetje, da ga telesno trpljenje ne bo napravilo podobnega Kristusu, ampak le ljubezen do njega. Po tem izkustvu so se Frančišku na rokah in nogah pojavile rane – stigme, ki jih je imel do smrti. Konec septembra se je Frančišek ves bolan vrnil v Assisi. Bolele so ga rane, bil je skoraj slep, imel je tudi težave z želodcem in jetri. Po srednjeveškem zdravljenju oči z razbeljenim železom se je njegovo zdravstveno stanje še poslabšalo. V tem času je zapel namenito Sončno pesem, v kateri vse stvari imenuje svoje sestre in brate. Ko je začutil, da se bliža konec zemeljskega življenja, je prosil brate, da so ga prenesli v Porcijunkulo in ga položili na gola tla. Vse zbrane brate je rotil naj ostanejo zvesti Bogu, Vodilu in uboštvu. V noči od 3. na 4. oktober leta 1226 je izdihnil, star le 44 let.
Niti dve leti kasneje, 16. julija 1228 ga je papež Gregor IX na veliki slovesnosti v Assisiju razglasil za svetnika. Na papeževo željo je brat Elija dal sezidati mogočno cerkev in leta 1230 so vanjo prenesli Frančiškovo truplo.
Sv. Frančišek je še danes eden najbolj priljubljenih svetnikov, ker je v resnici svetnik za vse čase. Njegov aduti so pristno razumevanje evangelija brez posrednikov, nenavezanost na imeje in velika ljubezen do ljudi in narave, zato je tudi zavetnik naravovarstvenikov. Še danes je lahko vzor vsem cerkvenim reformatorjem, saj je vedno zajemal prav pri izviru.
(PaG)
Sončna pesem
Najvišji, vsemogočni, dobri Gospod,
Tebi hvala, slava
In čast in ves blagoslov.
Tebi, najvišji, edinemu pristoji
In nihče ni vreden
Tebe imenovati.
Hvaljen moj Gospod,
Z vsemi tvojimi stvarmi,
Posebno s soncem, velikim bratom,
Ki razsvetljuje dneve in nas.
Lepo je
In v velikem sijaju žari.
Tebe, najvišji, odseva.
Hvaljen, moj Gospod,
V bratu večeru in zvezdah;
Ustvaril si jih na nebu
Jasne, dragocene in lepe.
Hvaljen, moj Gospod,
V bratu vetru in zraku,
V oblačnem in jasnem,
Sploh v vsakem vremenu,
S katerim ohranjaš svoje stvari.
Hvaljen, moj Gospod
V naši sestri vodi;
Mnogo koristi
Ponižne, dobra in čista.
Hvaljen, moj Gospod
V našem bratu ognju,
V katerem nam noč razsvetljuješ.
Le je in vesel
In krepek in močan.
Hvaljen, moj Gospod,
V naši sestri zemlji,
Ki kakor mati nas hrani
In nam gospodinji,
In prinaša različno sadje
In pisane rože z zelenjem.
Hvaljen, moj Gospod,
V onih,
Ki zaradi tvoje ljubezni odpuščajo
In prenašajo slabost in trpljenje.
Blagor njim, ki ostanejo v miru,
Zakaj ti, najvišji, jih boš kronal.
Hvaljen, moj Gospod
V naši sestri smrti, ki ji nihče v življenju ne uide.
Gorje njim,
Ki umrjejo v smrtnem grehu,
A blagor njim, ki počivajo
V tvoji najsvetejši volji,
Zakaj draga smrt
Jim ne bo mogla storiti žalega.
Hvalite in poveličujte mojega Gospoda
In zahvaljujte se mu
In služite mu
V veliki ponižnosti.
Sv. Klara Asiška
Potovati v Assisi (izg. Asiziju) in hoditi po poteh svetega Frančiška in svete Klare je eno najlepših doživetij. Tam najdemo dva kraja, ki človeku sežeta do srca. Prvi je obednica v Klarinem prvotnem samostanu svetega Damijana. Mali samostan izžareva pravi mir, kjer človek z lahkoto moli in se prepušča Božji ljubezni. Od 13. stoletja, ko je tu živela Klara, se je le malo spremenilo. V jedilnici, kjer je nekoč jedla s svojimi sestrami, na njenem prostoru vedno stoji svež šopek. Drugi kraj pa je cerkev sv. Klare, kjer v steklenem sarkofagu počiva nestrohnelo Klarino telo.
Po vsem Assisiju se Klarino ime sveti in žari enako kot ime njenega prijatelja in redovnega ustanovitelja svetega Frančiška. Ne da bi starši vedeli, kaj čaka njihovega otroka, so Klari pri krstu izbrali pravo ime: Chiara pomeni svetlikajoča se.
Klara se rodila leta 1194. v mestu Assisi. Bila je mlada, lepa deklica, ko se je njen 12 let starejši prijatelj Francesco (izg. Frančesko) Bernardone pred zbranimi meščani odločil, da bo zapustil svoje rodno mesto in odslej živel kot berač Frančišek. Že iz otroških let sta bila Klara in Frančišek povezana drug z drugim kot brat in sestra. Klara je bila zelo žalostna, ker je Frančišek bolj poredkoma zahajal v Assisi. Nekoč ga je vprašala: Kdaj se bova spet videla? Frančišek ji je odgovoril: Ko bodo cvetele rože! Odgovor je Klari zvabil solze na lice. Bila je ravno zima, zato bo morala na cvetenje rož dolgo čakati. Nenadoma pa ni mogla več verjeti svojim očem. Ko se je ozrla okrog, so povsod cvetele rože. Kot Frančišek, se je tudi Klara odločila, da gre od hiše. Hotela je živeti revno in beraško, tako kot Frančišek. Njeni starši so bili mogočni aristokrati, zato so se zgrozili, ko so svojo hčerko ponovno videli. Klara si je ostrigla dolge lepe lase in se oblekla v kuto iz grobe vrečevine. Pred Frančiškom je naredila obljubo, da bo odslej svoje življenje podarila Jezusu Kristusu. Njen zgled je kmalu privabil še druga dekleta, ki so hotele tako kot Frančišek potovati iz kraja v kraj in oznanjati evangelij. Papež pa jim tega ni dovolil. Zato so se dekleta nastanile v samostanu San Damiano. Tam so živele preprosto in v uboštvu, brez slehernega premoženja. Po Klari so dobile ime klarise. Klara je kot skrbna mati služila svojim sosestram. Poročila iz tistih časov pravijo, da je Klara, ki je bila njihova opatinja, najbolj ponižno stregla vsem. Ona ni veliko pridigala in delila pametnih nasvetov. S svojim zgledom je pokazala, kakšna mora biti Ijubezen do bližnjega.
Klara je svojim sestram dan razdelila na molitev, delo, dejanja ljubezni do bližnjega, spokorna dela in počitek. Preživljajo naj se z delom, ki se jim zjutraj sproti zapove in z miloščino. Pokorijo naj se zlasti z molkom in s postom – razen v bolezni naj ne uživajo mesa.
Po skoraj 30ih letih hude bolezni je Klara umrla leta 1253. Takrat je bilo v Evropi že čez 150 samostanov klaris. Dve leti po Klarini smrti jo je papež Aleksander IV. proglasil za svetnico. Dekleta iz Assisija in njihovo delo je tako svetilo drugim, kot je Klara svetila s svojim zgledom vsem sosestram.
(vir: V. Schauber, M. Schindler, Svetniki: varuhi, zavetniki, vzori, Založba Salve, Ljubljana, 2003)