Župnija Marijino oznanjenje – frančiškani

ČAS ZA OGLEDE

PON-PET: 10.45 - 15.45 in 16.45 - 18.00
SOB: 10.45 - 18.00
NED: 12.30 - 15.30 in 17.00 - 18.00

CENIK

Vstopnina 

 3 €

Prost vstop 

Prebivalci Ljubljane in okoliških občin, otroci do 14. leta in redovniki, redovnice ter duhovniki. 

Zgodovina cerkve

Zgodovina cerkve Marijinega oznanjenja je zelo bogata in razgibana. Od leta 1646, ko je bil položen temelji kamen, so jo upravljali avguštinci-puščavniki (eremiti), ki pa jih moramo razlikovati od bosonogih avguštincev (diskalceatov) iz samostana na bližnji Ajdovščini. Ko je leta 1784 cesar Jožef II. avguštinski red razpustil, so morali avguštinci cerkev zapustiti, odšli pa so tudi iz Ljubljane. Še isto leto so se z današnjega Vodnikovega trga v opuščeni samostan vselili frančiškani; že naslednje leto so prevzeli tudi cerkev Marijinega oznanjenja, ki je postala sedež novo ustanovljene župnije. Ohranila je prvotno ime, ki ga je dobila že leta 1628. Frančiškani to duhovno središče vodijo še danes – cerkev je zagotovo med najbolj priljubljenimi in obiskanimi v Ljubljani – in predano skrbijo za živahno versko in kulturno delovanje predvsem med študenti in s spovedovanjem.

Pred današnjo cerkvijo iz srede 17. stoletja sta na istem mestu stali že dve starejši zgradbi, zato moramo njene zametke iskati še kakšno stoletje nazaj v preteklosti. Viri so sicer skromni, saj je bil arhiv bosonogih avguštincev uničen ali pa se je izgubil pri njihovih številnih selitvah.

Posebej dragoceni so zato zapiski ljubljanskih škofov Tomaža Hrena in Ota Friderika Buchheima (1604–1664) in še nekaj drugih arhivalij. O avguštincih so nato bolj ali manj obširno pisali polihistor Janez Vajkard Valvasor (1641–1693), Janez Gregor Dolničar (1655–1719), p. Maver Fajdiga (1734–1790) in razni zgodovinarji (I. Vrhovec, I. Vrhovnik, M. Kos).

Avguštinci-eremiti so v Ljubljano prišli že pred letom 1314. Njihov samostan s cerkvijo je stal v predmestju na levem bregu Ljubljanice pred mostom, ki je vodil v obzidano mestno jedro. V 14. in 15. stoletju se skupaj z avguštinskim samostanom »na gorici«, »pred mostom« ali »onkraj mostu« v virih večkrat omenja cerkev sv. Martina, ki naj bi stala na mestu vzhodnega zvonika in stranskega vhoda današnje zgradbe. Leta 1364 je bila cerkev prezidana ali povečana. Avguštinci so za svoje in pastoralne potrebe cerkev razširili, kot so kasneje storili tudi pri sv. Jakobu. Leta 1491 so Turki cerkev in samostan opustošili, avguštinci pa so se zatekli k sv. Jakobu za mestno obzidje, kjer so ostali do leta 1553. Takrat je namreč cesar Ferdinand I. ustanovil bolnišnico oz. »špital« za onemogle in ostarele idrijske rudarje.

Za to ustanovo je določil stavbo avguštinskega samostana pri sv. Jakobu. Avguštinci naj bi tako odšli na Reko, kjer so imeli svoj samostan že v drugi polovici 14. stoletja. Vendar pa mnenja zgodovinarjev o tem razhajajo, saj nekateri menijo, da so se avguštinci umaknili na Reko pred uveljavljajočim se protestantizmom. Dejstvo pa je, da so se po vrnitvi v Ljubljano leta 1623 sklicevali na svojo nekdanjo lastnino pri sv. Jakobu, saj so vanjo verjetno kar precej vložili (Šentjakobski cerkvi so leta 1513 dozidali prezbiterij). Ker je turška nevarnost že prešla, so se avguštinci odločili za gradnjo nove cerkve na mestu pred Špitalskim mostom, kjer so v preteklosti že imeli svoj samostan s cerkvijo.

Ljubljanski škof Tomaž Hren je 11. junija 1623 blagoslovil temeljni kamen za novo cerkev. Kljub denarnim težavam je gradnja hitro napredovala, še posebej ko je magistrat podaril avguštincem 15.000 kosov opeke. Že 18. maja 1628 je škof Hren blagoslovil novo cerkev, v svoj protokol pontifikalij pa je ob lastnoročno risbo cerkve pripisal, da je bila posvečena Marijinemu oznanjenju in sv. Avguštinu. Cerkev so v tako kratkem času dogradili s pomočjo dobrotnikov.

Frančiškanska (prvotno avguštinska) cerkev Marijinega oznanjenja

Avguštinci so se naselili v Ljubljani leta 1314 pri cerkvi sv. Martina pred Špitalskimi vrati; konec 15. stoletja so se pred turško nevarnostjo umaknili v mesto k cerkvi sv. Jakoba, opustošena cerkev sv. Martina pa je bila leta 1494 podrta. Leta 1553 je bil samostan pri Šentjakobu spremenjen v cesarsko ubožnico, avguštinci pa so se bili prisiljeni odseliti na Reko. Ob vrnitvi v Ljubljano na začetku 17. stoletja so se spet naselili na prvotnem kraju, kjer so v letih 1623–1628 postavili novo cerkev Marijinega oznanjenja, ki pa so jo že leta 1645 podrli in z donacijo barona Konrada Ruessensteina v letih 1646–1660 zgradili današnjo stavbo. Sezidal jo je kranjski deželni stavbenik Francesco Olivieri; po njegovi smrti 1655 je vodil gradnjo Francesco Rosina. Cerkev sestavljata pravokotna banjasto obokana ladja, ki jo spremljata vrsti nižjih bočnih kapel, in dolg ravno zaključen prezbiterij, v katerem je nekoč stala loretska kapela – nazareška hišica, posvečena leta 1669. Cerkev še ob posvetitvi leta 1700 ni bila v celoti dokončana: glavno, južno fasado je dobila po letu 1704, zvonika v stiku ladje in prezbiterija pa sta bila do vrha pozidana okoli 1720.

Od osmih kamnitih stranskih oltarjev je najstarejši oltar sv. Valentina, postavljen leta 1681 in pozneje povečan; slika v njem (ok. 1733) je delo Valentina Metzingerja, ki mu je pripisana tudi Žalostna Mati božja v kapeli sv. Frančiška. Oltar sv. Treh kraljev je leta 1690 naredil Mihael Kuša, slika je poznobaročno delo Andreja Herrleina. Oltar sv. Paskala Bajlonskega (prvotno sv. Nikolaja Tolentinskega), postavljen leta 1701, krasita marmornata kipa Karla Velikega in sv. Karla Boromejskega, delo še neidentificiranega beneškega kiparja, ki je s kipoma sv. Antona Puščavnika in sv. Roka dopolnil tudi oltar sv. Valentina, njegove pa so bržčas tudi plastike Boga Očeta ter nadangela Gabrijela in Marije na fasadi. Slika v oltarju sv. Lucije, Apolonije in Agate iz leta 1702 je pripisana Jožefu Ferdinandu Fromillerju, oltar dopolnjujeta mlajša baročna kipa sv. Kozme in Damijana. Kiparski okras oltarja sv. Križa ob slavoloku je pripisan Henriku Mihaelu Löhru. Glavnina velikega oltarja, ki je bil postavljen pred fasado loretske kapele pod slavolokom in leta 1896 prenesen k zaključni steni prezbiterija, je delo Francesca Robbe. Oltar je bil narejen iz zapuščine Filipa de Giorgia; prvo pogodbo zanj je sklenil Luka Mislej leta 1726, novo pa Robba 1728, vendar je bil oltar večinoma izdelan šele v štiridesetih letih, po Robbovi smrti pa ga je leta 1760 dokončal kamnosek Anton Fritsch. Kipa sv. Filipa in sv. Zofije, patronov donatorja in njegove žene, sta Robbova, avtor plastik sv. Avguština in sv. Tomaža Villanovskega iz leta 1760 ni znan. Lesena prižnica iz ok. 1770 je delo frančiškanske rezbarske delavnice. 

SPOVED

SVETA MAŠA